Dimulakan dengan Bismillah

Dimulakan dengan Bismillah

Friday, November 27, 2009

Hiburan Berunsurkan Pengajaran Yang Manfa'at


www.drmascda. blogspot. com

Selesai sudah drama kegemaran ramai dan kegemaran saya kebelakangan ini-Nur kasih..Banyak pengajaran yang boleh didapati terutama dari watak ADAM yang begitu berkesan sekali yang dibawa oleh Remy Ishak.


Juga dari watak Katrina yang dimainkan oleh Sharifah Sofia.Hakikatnya keduanya membawa mesej yang sama.Adam, bertaubat dari dosa-dosa yang lalu,kembali padaNYA.Tapi tidak semudah itu.Makin ingin mendekatiNya, makin akan diuji.

Ujian sejauh mana keikhlasan hati itu.Adam juga berubah.Berubah dengan hidayahNYA setelah peristiwa buruk menimpa dirinya.Kehilangan anak lelaki, dibuang kerja dan dipenjarakan. Nah,setiap malapetaka tidak bererti kehancuran kepada yang menerimanya bahkan satu RAHMAT dan PETANDA permulaan kepada suatu HIDAYAH.

ADAM menjadi ADAM yang baru.ALLAH tidak menjadikan sesuatu dengan sia-sia tanpa IZINNYA walaupun dalam perkara sebesar ZARAH sekalipun. PASTI ADA SEBABNYA.Bersangka baiklah pada sesuatu musibah kerana SEMESTINYA ada yang lebih baik yang menanti.

ADAM setelah KEMBALI menelusuri jalan yang LURUS DAN BENAR tidak beerti dia sudah BERJAYA di situ.KEMBALI bererti PERMULAAN kepada segala-galanya. PERMULAAN kepada sebuah MUJAHADAH.

MUJAHADAH yang panjang.suatu MUJAHADAH CINTA.CINTA ILAHI.Inilah TAUBAT yang sebenar.TAUBAT DENGAN BUKTI dan berterusan tanpa BERPATAH balik ke belakang.

PANTANG SEKALI.HIDAYAH milik ALLAH dan IMAN tidak boleh diwarisi dari sebuah pertalian keluarga ataupun melalui PERKHAWINAN. Adam berubah melalui NUR ALLAH bukan melalui Nur Amina.Hidayah itulah membawa Adam kembali menjadi suami Nur Amina yang sebenar. Hati yang digerakkan dengan Nur Ilahi membawa kepada rasa KHAUF yang amat-rasa takutkan Allah dan penyesalan pada dosa-dosa.Menjadika n rasa tanggungjawab sebagai seorang hamba.

Katrina, siapa sangka dia akan pergi kembali pada TUHANYA dalam keadaan yang mulia? Waktu Subuh, dalam keadaan sujud.Nah, bukti..siapa yang dapat menjamin bentuk kematian dan saat akhir hidup seseorang?

Langit itu tidak akan terus mendung malah tiba-tibasinaran pelangi yang indah datang menghiasi..Seandainya kita diatas jangan mudah leka dan lupa barangkali suatu hari mungkin kita di bawah.Iman ini mampu berbolak-balik di antara dua jari.

Tidak menghairankan ahli ibadah menjadi ahli neraka (saat akhirnya melakukan maksiat) dan tidak mustahil ahli neraka menjadi ahli syurga (saat akhirnya bertaubat).Jadi, siapa kita untuk menilai insan?

Nilailah iman sendiri..Mohon Allah tetapkan kita dalam petunjukNYA dan kembali kepadaNYA dengan penuh KEMENANGAN.

Drama ini sangat banyak pengajarannya. Masih banyak yang boleh kita koreksi dan muhasabah. Inilah cerita yang saya maksudkan. Membawa penonton kepada suatu nilai moral dan mempunyai kesan di hati.Mampu membuatkan penonton berfikir.

Tahniah TV3 kerana berjaya menyaingi drama Islamik keluaran INDONESIA!

No comments: