Dimulakan dengan Bismillah

Dimulakan dengan Bismillah

Tuesday, November 17, 2009

**Bahagiakan Hatimu**


Bahagiakan Hatimu

“Pada hari Kiamat, sudah tidak berguna lagi harta benda, anak-pihak kecuali orang yg datang menghadap Allah dengan hati yg sejahtera” (Surah as-Syura, ayat 88-89)

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Kaifahalukunna sahabat-sahabatku? Walau di mana jua sahabat-sahabat berada, saya sentiasa mengharapkan antunna berada dalam keadaan yg sihat wal’afiat disamping sentiasa berada di bawah naungan dan rahmat Allah S.W.T...

Hari ini merupakan hari kedua saya ’cuti’ in terms of dah habis semester 1 09/10. Namun masih ada sahabat-sahabat yg sedang struggle sama ada sahabat di USM mahupun di UM. Maka, saya tidaklah berfoya-foya dan cuba mengisi masa saya dengan sebaik-baiknya disamping cuba meringankan beban sahabat-sahabat yg masih dalam ’ujian peperiksaan’.

Rindu rasanya kepada mak abah di rumah, kepada tok yg ada di rumah, kepada wan aki di kuantan(sudah lama saya tidak menghubungi mereka), kepada abglong dan kaklong di UK, kepada adik-adik, kepada abg ashraf yg sedang exam juga, dan kepada guru-guru di sekolah rendah, sekolah menengah dan matrikulasi. Ya Allah, rindunya pada mereka semua yg telah banyak berbakti dan menyebabkan saya masih kuat hingga hari ini.

Saat ini, saya baru sahaja kembali melaksanakan tugas-tugas yg diamanahkan oleh sahabat-sahabat, dan saya juga baru pulang dari melaksanakan amanah yang Allah berikan, iaitu amanah sihat... Entah kenapa semalam saya kurang sihat, kepala terlalu berat, tekak terasa loya. Dan menyebabkan pembaziran telah berlaku, habis semua makanan keluar sewaktu hendak berjemaah maghrib. ”Maafkanlah daku yg tak mampu nak kuat”.... dalam buku ada mengatakan kalau kita tidak sihat, tentu lah ada amalan-amalan yg tidak baik yg menyebabkan kita tidak sihat... Saya yakin bahawa orang yg benar-benar beriman dan bertawakal kepada Allah S.W.T merupakan orang yg kuat. Hingga hari ini saya masih lagi belum kuat sepenuhnya utk menghadapi masa-masa yang mendatang. ”Semoga diri ini dan sahabat-sahabat tergolong dalam golongan yg kuat(beriman)” monolog dalaman.

Sedikit peringatan dan pembacaan yg saya dapat dari buku ”Bahagiakan Hatimu” – Ibnu Qayyim Al-Jauziyah terbitan PTS.

Perkara-Perkara yang Merosakkan Hati

Mungkin ramai antara kita tidak menyedari ada tujuh perkara yang boleh merosakkan hati. Apabila tujuh perkara ini diamalkan secara berterusan, sudah pasti hati yg rosak bertambah rosak.

Oleh yang demikian, tujuh perkara yang disebutkan itu nanti, dapat dijauhi dan tidak diamalkan kerana ia memberi kesan tidak baik pada hati. Tujuh perkara itu adalah:

Ø Pergaulan yang tidak berfaedah

Ø Sentiasa berangan-angan

Ø Tidak berharap pada Allah

Ø Terlalu banyak makan sehingga kenyang

Ø Terlalu banyak tidur sehingga badan menjadi lemah

Ø Memandang secara berlebihan

Ø Kata-Kata yang keterlaluan.

Ketujuh-tujuh perkara ini apabila diamalkan sudah pasti ia merosakkan hati.

Hati yang sentiasa bersih dimudahkan perjalanannya menemui Allah. Berbanding dengan hati yg kotor, mereka melalui jalan yg sukar utk menemuinya. Pelbagai dugaan dan rintangan ditemui sepanjang perjalanan menemui Allah.

Tujuh perkara ini apabila terus diamalkan, ia menggelapkan suasana, pandangan kabur dan pendengaran terjejas. Apabila keadaan ini berlaku, sudah tentu ia melemahkan seluruh anggota badan. Selain itu, kesihatan terganggu, kekuatan semakin berkurangan malah apa sahaja yg dilakukan turut terjejas. Begitu parahnya apabila sudah terjerumus dalam 7 perkara ini.

Mereka yang mengalami lima perkara yg parah ini, dan langsung tidak menyedarinya, bermakna hati mereka sudah mati. Apabila ini berlaku, sukar bagi mereka merawat hati yang sudah mati itu. Mereka juga tidak dapat menikmati kebahagiaan dan kesempurnaan hidup melainkan sesudah mengenali Allah dan mencintainya. Apabila sudah dapat mengenal dan mencintainya, hati mereka tenang dan sentiasa ingin mengingatinya.


Ibn Taimiyah pernah berkata ”Sesungguhnya di dunia ini terdapat syurga yg siapa tak pernah memasukinya, tidak akan memasuki syurga akhirat” Maksudnya, di dalam dunia ini terdapat byk nikmat. Sesiapa yang tidak menikmati nikmat yang Allah berikan, sudah tentu mereka tidak dapat menikmati nikmat di syurga pada hari akhirat nanti.

Sehubungan itu, sesiapa mengamalkan perkara ini, segeralah meninggalkannya sekiranya tidak mahu hati menjadi rosak atau kotor. Ketujuh-tujuh perkara itu menjadi batu penghalang bagi memperoleh kesempurnaan hidup.

Sahabat-sahabatku, teman-teman, muslimin dan muslimat...

Ketahuilah, bahawa dengan mengingati Allah, hati akan menjadi tenang dan dosa akan terhapus. Dengan mengingati Allah, Zat Yang Maha Mengetahui segala perkara yg ghaib akan meredhai dan segala kesusahan akan lenyap.

Bukan mudah utk kita amalkan, tetapi kita perlulah melatih diri kita sepenuh hati. Istiqamah dalam amalan, apabila kita istiqamah, kita akan temui apa yg kita cari selama ini. J

**********************************************************************************

Tak sabar untuk menemui mak abah yg sangat dirindui,
Kepada mereka yang tiada salah seorang, atau kedua-duanya,
Sesungguhnya kamu sangat bertuah,
Kerana Allah S.W.T telah memilih kamu,
Untuk menghadapi ujian itu,
Dan andainya Allah menarik nikmat itu dariku kini,
Tidak mungkin diri ini kuat sepertimu,
Wahai sahabat, ku amat mencemburi dirimu,
Kerana hatimu bersih, kata-katamu menusuk dalam hatiku,
Membuatkan aku juga mahu menjadi seperti itu,
Yang sentiasa ikhlas dan sabar dalam perjuangan.

-Catatan sahabat kepada sahabat-

Cahaya Penawarku2.01 pm

29 Zul Qi’dah 1430H

No comments: