Dimulakan dengan Bismillah

Dimulakan dengan Bismillah

Friday, October 30, 2009

Hari-Hari Yang Menghimpit Diri

Bismillah...

Selawat dan Salam kepada Nabi junjungan, Rasullullah s.a.w, ahli keluarga baginda, sahabat-sahabat baginda, dan para dai'e yg terlebih dahulu meninggalkan kita...

Hari ini detik ini rasa bergetar yg teramat, dalam lubuk hati tersimpan suatu perasaan "takut" akan exam yang bakal tiba tak sampai 48 jam... dalam sibuk mengulangkaji nota "community" teringatlah usrah semalam... Antara tajuk yg dibentangkan adalah Syirik. Bila mana kita "takut" sesuatu lebih akan pencipta Yang Maha Esa, maka kita telah mensyirikkan Allah S.W.T. Na'uzubillahi min zalik. Astargfirullah.

"Dan berapa banyak tanda-tanda kebesaran Allah di langit dan di bumi yang mereka lalui, namun mereka berpaling darinya" "Dan kebanyakan mereka tidak beriman kepada Allah, bahkan mereka mempersekutukan-NYA"(Surah Yusuf:Ayat 105-106).

Sejak pagi lagi, saya selalu minta and pujuk hati dengan Ya Allah, hilangkan jauhkanlah perasaan takut akan exam ini dan jauhilah segala kebergantungan selain dariMU, Ya Allah... seingat saya, inilah kali pertama di USM Kubang Kerian rasa ini hadir dalam diri... Entahlah kenapa... Mungkin sebab amanah-amanah lain yg sering menghimpit diri ini... Tapi kalau abah, abah akan cakap bahawa perasaan ini hadir sebab kita tidak yakin atau tidak mengulangkaji sepenuhnya pelajaran itu... Saya memikirkan balik apa yang suatu ketika dahulu abah pernah menasihati saya... Mungkin ada benarnya, saya kurang berusaha sem ini... Well, tak boleh nak kata kurang usaha, saya still usaha, malah mungkin lebih kerana subjek-subjek yang sangat susah sem ini, tapi mungkin juga kerana kurangnya keyakinan dan kebergantungan saya pd Allah... Jadi, masih sempat lagi utk saya benar-benar yakin sepenuh hati saya pada Allah...

Kadang-kadang pernah juga saya fikir, kenapa saya ini asyik belajar kerana nak score exam... tapi saya nak score exam untuk Islam juga... tapi kenapa saya habis exam tak dapat nak manfa'atkan ilmu yang saya ada... tepuk dada, tanya iman ~

Sekadar monolog dalaman... jam tepat 10.20 am... sambung study :):)

"Jadilah masa kaya anda sebagai persiapan menghadapi masa susah, harta anda sebagai benteng jiwa dan umur anda sebagai pelaksaan ketaatan kepada Tuhan"-petikan dari buku 566 Kata-Kata Hikmah Jadilah Orang Yang Paling Bahagia

Cahaya Penawarku
-10.20 am-

No comments: