Dimulakan dengan Bismillah

Dimulakan dengan Bismillah

Friday, December 4, 2009

Bipolar Disorder? It's for real?



Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang...


Selawat & salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W, ahli keluarga baginda, para-para sahabat dan para dai'e yang telah lama meninggalkan kita...


Saya didatangi seorang sahabat (dalam alam maya) kenapakah dia mempunyai dua watak? Apabila di asrama @ kampus, solatnya terjaga, jemaahnya sentiasa, puasanya rajin dan mcm mcm lagi lah amalan yg sgt-sgt dijaga... tetapi, apabila dirumah, kesemua itu tidak terjaga, kesian adik tu, saya rasa tentu dia sgt susah hati...


Kita adalah manusia, saya tidak tahu adakah capai lagi tahap mukmin? bg diri saya sendiri tentu masih jauh lg utk mencapai tahap mukmin itu... Manusia sebagaimana yg pernah dipelajari dalam subjek agama, "Imannya bertambah dan berkurang"... dalam erti kata lain, kita akan sentiasa tambah dan turun iman kita... apabila kita merasakan amalan kita berkurang, maka kuranglah iman kita... dan bagaimana utk mencapai iman yg sentiasa meningkat??? apabila kita mencapai kemanisan iman, InsyaAllah


Sahabat-sahabat yg dirahmati Allah,


Saya menasihati diri saya dan juga sahabat-sahabat sekalian, agar pentingnya sebelum tidur, kita bermuhasabah diri kita, tgk balik, koreksi semula diri kita, apa yg kita telah lakukan seharian... adakah kita meninggikan suara pd ibu bapa kita? adakah kita bergurau senda pada teman-teman sehingga dia berkecil hati? adakah kita telah melakukan sesuatu tanpa kita sedari? check semula amalan-amalan kita... sebab itu pentingnya pepatah


"jadikan hari esok lebih dari hari ini, hari ini lebih baik dari hari semalam"


Apabila kita berada dirumah, gunakanlah kesempatan yg ada utk menambah ilmu di dada, tiada gunanya sekiranya amalan kita dipersoalkan, kita tidak tahu kenapakah kita mengerjakan amalan itu... sejak saya berada di negeri Kelantan, saya merasakan terlalu ceteknya ilmu agama saya, banyak sgt yg tidak dipelajari semasa berada di sekolah dahulu walaupun sekolah agama...

Barulah saya faham, lagi seseorang mencari ilmu agama itu, lagi bertambah keyakinan orang itu pada Allah S.W.T... apabila kita mempelajari sesuatu, kita perlulah benar-benar memahami... dan bila dah memahami, iman kita lah yg akan menentukan istiqamah kita dalam amalan...
Wallahu'alam


No comments: