Dimulakan dengan Bismillah

Dimulakan dengan Bismillah

Tuesday, December 8, 2009

Bahagia atau Sengsara Masa Cuti...??? - Episod 1


Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang


Selawat dan salam ke atas junjungan nabi Muhammad S.A.W, ahli keluarga, para sahabat baginda, para tabien dan para dai'e yg sentiasa membawa agama Islam mekar sehingga generasi hari ini masih menerima nikmat Islam dan Iman...


Semalam, semasa sy naik bas, sy duduk disebelah seorang 'makcik' yg ingin ke kota bharu. Pada mulanya, sy hanya senyum padanya, lama-kelamaan sy mula berkenalan dengan makcik yg sgt ramah orgnya. Bukanlah makcik ini ingin sy ceritakan, tetapi ilmu yg sy pelajari dari makcik ini. Sy namakan makcik ini sebagai makcik M.


Suami makcik M telah pergi menemui pencipta Yang Maha Esa 7 tahun yg lalu. tarikh yg sama kelahiran anak lelakinya membuatkan tarikh ini sgt bermakna pd keluarga mereka. Kematian suami makcik M ini adalah secara mengejut kerana tidak pernah buat medical checkup, makanya apabila post-mortem dijalankan, barulah tahu punca kematian adalah sakit jantung.


4 bulan lebih yg lalu, suami kawan kepada makcik M telah mengalami kemalangan jalanraya, di mana suami kawan kepada makcik M dan bayi bongsunya meninggal semasa kejadian. Kawannya koma selama seminggu dan bersamanya 6 lagi orang anak-anak yg masih kecil.


Makcik M memberitahu bahawa "mereka yg tidak pernah merasai kehilangan, tidak akan tahu bagaimana rasanya"... sy akur dan akui. Jika sylah ditimpa ujian sedemikian, sy tidak tahu adakah sy ini mampu menghadapinya. Namun, sy yakin, jika Allah telah mentakdirkan sesuatu ujian tidak kiralah besar @ kecil, kita mampu menghadapinya cuma methodnya sahaja bagaimana...


Tahun ini sahaja, begitu banyak cerita-cerita kematian, cerita-cerita kemalangan(ahli keluarga sy tiga orang terlibat kemalangan), cerita-cerita musibah yg didengari... Kadang-kadang terfikir bagaimanalah kita akan mengakhiri kehidupan ini... Semoga kita tergolong dalam golongan yg beriman dan menemui Allah S.W.T dalam keadaan beriman.


"Hargailah mereka yg ada selagi boleh kita hargai"

Cahaya Penawarku
5.24 pm

22 Zulhijjah 1430H

No comments: