Dimulakan dengan Bismillah

Dimulakan dengan Bismillah

Tuesday, September 25, 2012

Kesabaran yg Membuahkan Hasil

Assalamu'alaikum Wrt,

Dah lama saya tinggalkan blog ini. Sedar tidak sedar post terakhir saya adalah pada bulan Januari yg lalu, sekarang sudah hampir di penghujung bulan September. Pasti ada banyak cerita dan pengalaman yg sudah kita semua lalui.

Alhamdulillah, kali ini saya ingin berkongsi sedikit sebanyak majlis konvokesyen saya yg telah diadakan pada 21hb September yg lalu, bersamaan dgn hari Jumaat. Setelah gagal dalam bidang pergigian selama 2 tahun, dan meneruskan bidang sains forensik selama 4 tahun, akhirnya segulung ijazah (mcm tak gulung je...) berjaya diperolehi dgn izin Allah SWT.

Bagi saya, saya adalah antara yg bertuah yg Allah pilih utk memperolehi ijazah sarjana muda ini. Mengingatkan mungkin masa ramai di luar sana yg tidak memperolehi ijazah sarjana muda ini seperti saya, namun saya percaya dan yakin, kehidupan yg mereka pasti menarik dan bahagia dengan nikmat lain yg mereka perolehi.

Kenapa ya? Sebab kalau sejak kecil, kita sudah dihidangkan dengan makanan seperti ikan masin dan nasi, dan bila keadaan makin maju, ramai adik beradik yg sudah bekerja seperti sapu sampah dan pak guard, mungkin keluarga mereka dah boleh menikmati hidangan ayam yg pasti akan dirasakan lazat. Lain buat diri saya, yg sejak kecil sentiasa dihidangkan dengan ayam, kalau lah satu hari nanti, saya tidak mampu membeli ayam utk keluarga saya, adakah saya akan mensyukuri nikmat Allah itu? InsyaAllah, kena berusaha utk mensyukuri nikmatNYA.

Apa-apa pun, I'm very happy, so happy, sgt bersyukur, I'm happy sebab dapat membahagiakan mak abah saya :) Bila kita happy, kena tingkatkan ibadah kita. Jangan masa susah je cari Allah SWT. Menjadi anak yg solehah buat mereka adalah cita-cita tertinggi saya, dan menjadi anak yg dapat memberi keputusan yg cemerlang pada mereka juga adalah hasrat saya, agar mereka dapat merasakan segala kesusahan sebelum ini, terbalas. Walaupun tidak sama, sedikit sebanyak saya mampu dengan izin Allah mengukir senyuman pada wajah kedua orang ibu bapa saya.

~This is just the beginning of the episode, InsyaAllah, a long journey is still waiting for us. Allah SWT and Jannah is our destiny~


Terima kasih Allah, Terima kasih mak abah yg banyak sangat berjasa ^_^

رَبِّ اغْفِرْ لِيْ وَلِوَالِدَيَّ وَارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِيْ صَغِيْرًا

Ya Allah, ampunilah aku dan kedua orang tuaku, serta berilah rahmat kepada kedua-duanya, sebagaimana mereka mendidikku pada waktu kecil. Amin.

09 DzulQaida 1433 H

Selasa, 25 September 2012

No comments: