Dimulakan dengan Bismillah

Dimulakan dengan Bismillah

Friday, April 9, 2010

Mereka yang berjaya tidak semestinya mulia!!!

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Selawat dan salam ke atas junjungan Rasulullah S.A.W, ahli keluarga baginda sahabat2 baginda, para tabi' tabi'en, para da'ie yang telah lama meninggalkan kita seterusnya kpd para dai'e yg meneruskan rantai-rantai perjuangan Rasullulah S.A.W

Semalam saya telah berkesempatan mendengar ceramah motivasi oleh Ustaz Ubaidillah. Walaupun ceramah motivasi bagi saya sering didengari, namun apa yg dikatakan oleh Ustaz semalam, amat-amatlah saya tahu, namun tiada amalan dari segi praktikalitinya.

Di sini ingin saya kongsikan bersama sahabat-sahabat dan teman-teman agar ia menjadi peringatan terutamanya buat diri saya yg sering lupa ini. ada 3 perkara penting tugas sebagai sebenar sebagai seorang Islam :

1. Berusaha dan bertawakkal
2. Mendapat keampunan dari Allah SWT
3. Mendapatkan syurga dan keredhaan Allah SWT

Atas faktor kesuntukan masa, maka maafkan diri ini andai tidak dapat menghuraikan satu-satu point yg telah diberikan oleh ustaz. cumanya saya mengharapkan anda semua tahu elibrate point2 ini, saya cuma dapat meringkaskan sahaja. Konsep tawakal kita kena faham dengan sebenar-benarnya bahawa, setelah kita berusaha dengan bersungguh2 yakni tiada lagi daya upaya kita sebagai hambaNYA utk meneruskan perjuangan dan berserah kpd Allah SWT.

Seandainya diri ini pernah gagal hanya sekali, jgn sedih, la tahzan, bangun dan terus bangun. apabila telah bangun, jatuh jua kali kedua, kembali pada Allah SWT, muhasabah semula, istighfar semula, kemudian, seandainya tidak mampu meneruskan lagi, maka carilah jalan lain kerana rezeki dan kejayaan itu milik Allah SWT! Kita mungkin minat medic, minat dental, tetapi Allah SWT nak bawa kita ke satu kehidupan baru, satu kehidupan yang lebih bermakna InsyaAllah yakni mungkin di bidang forensik... kena yakin dengan seyakin-yakinnya dengan Allah SWT...

Namun, seandainya gagal lagi... biarlah 1001 kali gagal jua, kita jgn berputus asa terhadap rahmat Allah SWT... cari jalan lain, cari keredhaan Allah SWT, cari syurga Allah SWT. hidup di dunia hanya sementara. orang-orang yg berjaya sering memekakkan telinga mereka dari mendengar orang-orang yg "menjatuhkan" mereka.... itulah orang yg self motivated InsyaAllah

Dalam pencarian demi pencarian makna kehidupan, seseorang muslim itu hendaklah sentiasa memohon keampunan dari Allah SWT, kita as manusia yg sgt lemah tidak akan lekang dari melakukan kesalahan, tidak akan lekang dari berkata-kata namun tidak mengamalkan, tidak lekang dari mempelajari ilmu, namun tiada keberkatan, dan banyak lagi... terlalu banyak aktiviti seharian kita yang kita tidak ada ingatan Allah di kepala kita, asyik asyik dan asyik memikirkan dunia yang penuh fatamorgana ini...

Ingatlah apa-apa pun yg berlaku di dunia ini, sedang menanti kehidupan kedua 'alam barzakh' dan sedang menanti kehidupan hakiki yakni 'akhirat' kekal abadi... jadi, adakah kita ini banyak buang masa kita hanya semata-mata memikirkan apa peranan dan tanggungjawab kita di dunia semata-mata tanpa memikirkan matlamat terakhir kita??? yakni mencari keredhaan Allah SWT dan syurga Allah SWT

Dalam meniti arus-arus perjuangan, airmata tidak akan pernah lekang dari diari kehidupan seorang pejuang kerana kita amat-amatlah lemah... sedarlah bahawa kita lemah, terlalu lemah, tiada daya upaya melainkan Allah SWT, namun, kerana terlalu cintakan Allah dan RasulNya berusahalah kita meraih hakikat cinta sejati, matlamat kita yg kekal abadi...InsyaAllah

La Tahzan, Jangan Bersedih!!!

"Sekiranya kita merasa Allah itu dekat, maka dekatlah Allah. Sekiranya kita merasa Allah itu jauh, maka jauhlah Allah"

Ku sangkakan amalan dan kebaikan yg telah ku laksanakan sudah byk
namun tika aku cuma meneliti di mana, di mana akan Allah terima amalanku
ku menangis, ku sedih, ku rebah, kerana aku terlalu lemah sgt lemah
ku tidak tahu yg mana Allah akan terima amalan hamba yg da'if ini
kerana ku takut, kemurkaan Allah itu,
kerana ku takut, kata kataku hanyalah omong-omongan kosong
kerana ku takut, amalan-amalanku hanya sekadar riak dan takbur
kerana ku takut, gerak kerja ku lakukan aku keletihan aku penat
kerana ku takut tiada Allah SWT dalam hatiku

"Ya Allah ampunkanlah hambaMu yang lemah ini, yang terlalu lemah ini
Rinduku padaMu melebihi rinduku pada insan makhlukMu
Walau aku cuba mencari-cari Mu
Aku tidak terlepas digoda dgn ujian-ujian dunia
Aku dihimpit masa yang mencemburuiku
Aku dihimpit dengan perasaan jahat yang menghantuiku
Aku dihimpit dengan nikmat yang tidak ku syukuri
Aku dihimpit dengan teman yang suka pengaruhiku
Aku dihimpit dengan sahabat yang sangkakan aku kuat
Aku dihimpit dengan pelbagai andaian manusiaMu

Andai tiada apa yg ku hajati kau kabulkan
Maka satu pintaku
Janganlah Engkau menjauhiku Ya Allah
Andai tiada cinta manusia untuk ku di dunia
Maka satu pintaku
Jangan hilangkan cintaku padaMu Ya Allah
Andai tiada amalanku diterima oleh Mu
Maka satu pintaku
Kurniakanlah rahmatMu Ya Allah
agar aku tidak terlepas mendapat ganjaran
yg telah Engkau janjikan
Andai tiada insan buatku tika sedih
Maka satu pintaku
Engkau sentiasa ada buatku Ya Allah
Berikanlah kejayaan kepada kami
bukan kerana kejayaan yg kami kejari
Tetapi kerana Islam kami ingin berjaya
kami tidak mahu Islam menjadi fitnah
hanya kerana kelalaian dan kealpaan kami"



24 Rabi'ul Thani 1431 H
11.08 am










No comments: