Dimulakan dengan Bismillah

Dimulakan dengan Bismillah

Sunday, April 11, 2010

Carilah Allah SWT setiap detik setiap ketika


"....Andai diri terasa LEMAH, bangunlah MUNJAT pada Allah dengan izin-Nya, yang LEMAH dipandang GAGAH, yang SEDIH di pandang CERIA, yang RESAH menjadi TENANG, sedikit PENGOBANAN selamanya TERASA... ...Adakalanya DIA memberi sebelum sempat kita meminta, kerana DIA mengerti keperluan hamba-hamba-Nya, adakalanya DIA mengambil semula sebelum sempat kita bersedia kerana DIA ingin menguji keimanan hamba-hamba-Nya..."


Bagimana ingin murni aqidah ?? Dengan ilmu. Itu sahaja jalannya. Kerana itu Nabi Shallallaahu ‘alaihi wa sallam bersabda :

“Barang siapa yang Allah inginkan kebaikan untuknya, maka Allah akan fahamkan dia dengan agamanya.” (Hadis riwayat Ahmad).

Beerti barangsiapa yang Allah tidak inginkan kebaikan baginya, maka Allah tidak akan memberikan kefahaman kepadanya.

Semuanya terletak di tangan kita sekarang. Berusahalah. Beramallah dengan ilmu bukan ikutan dan tradisi.


Marilah sama2 kita cerminkan diri kita, sejauh manakah kita mentaati segala perintah Allah dan sejauhmanakah kita meninggalkan segala larangan-Nya. .

Moga dengan perubahan sikap kita, Allah memberikan bantuan-Nya. Firman Allah: “Sekiranya kamu menolong allah (mentaati-Nya) nescaya Allah akan membantu kamu

dan menetapkan pendirianmu.” (Muhammad, 47 : 7)


Kadang kala apabila kita telah berdoa, kita inginkan hasil yang segera..Sikap ini telah dikritik oleh Nabi Shallallaahu ‘alaihi wa sallam, sabda Baginda :

“Doa seorang hamba itu sentiasa dimakbulkan selama mana dia tidak memohon untuk memutuskan silaturrahim, selama mana dia tidak tergesa2.

Para sahabat bertanya: Wahai Rasulullah, apa yang dimaksudkan dengan tergesa2?,

Baginda bersabda : “Seseorang yang berdoa berkata, aku telah berdoa, aku telah berdoa, namun aku belum lihat ia dimakbulkan.

Lalu dia berasa lelah dan tidak ingin berdoa lagi.” (Hadis Riwayat Muslim)


***Sahabat-sahabatku, teman-temanku sekalian, adik-adik ku, dan saudara-saudara seIslamku, jangan pernah berputus asa berdo'a dan jangan pernah sesekali tidak yakin dalam meminta agar dikurniakan rahmat Allah SWT. Lagi kamu diuji, lagi sayang Allah SWT terhadap hambaNYA. kembalilah ke jalan yg sebenar, taubatlah sebenar-benar taubat. peringatan buat diri ini terutamanya yg sentiasa lupa akan nikmat-nikmat Allah SWT yg tidak pernah akan terhitung***






26 Rabi'ul Thani 1431 H
4.00 am

No comments: