Dimulakan dengan Bismillah

Dimulakan dengan Bismillah

Saturday, April 16, 2011

~Mandi jangan tak mandi~

Hari ini bangun awal-awal pagi, seperti biasa selepas Subuh, ingin jogging, tetapi memandangkan sudah berniat untuk membasuh kereta yg agak kotor ini, jadi selepas Subuh, pergilah basuh kereta.

Mula-mula, check enjin dulu. Ada seorang teman menegur "eh, nak ke mana tu?". Saya pun menjawab "nak basuh kereta"

"Owh, mandikan kereta dulu yer sebelum mandi diri sendiri?" Opss... dah terkantoi, yg saya belum mandi lagi. Tersenyum sendirian. Benarlah itu. Mandikan kereta dulu sebelum diri sendiri. 

Mencari-cari di mana kah di bumi USMKK ini sesuai utk seorang perempuan basuh keretanya tanpa ada orang lain yg tengok. Akhirnya teman lain yg juga ingin membantu sama, mencadangkan basuh kereta di Surau Murni. Alhamdulillah, di sana ada paip dan paip getah bagi memudahkan urusan membasuh.

Apabila dibuat kira-kira kos membeli bahan-bahan utk membasuh kereta, nilainya rm12.40. Sekali basuh di kedai, samada harga dalam rm7 (tanpa vacuum) dan rm10 (dengan vacuum)

Membeli bahan-bahan membasuh ini, boleh digunakan sebanyak 10-15 kali basuhan atau mungkin lebih. Jadi, jika kos rm7 didarabkan dengan 10 kali basuh = rm70. Sekiranya basuh sendiri, maka sudah jimat = rm 57.60. Wah, bukankah itu nilai jimat yg besar? (^_~)

Sejak bakal mempunyai keluarga sendiri akan dtg (InsyaAllah), sudah mampu utk memikirkan hal-hal penjimatan. Berbeza dengan sebelum ini. Mungkin benar kata orang, kematangan itu akan datang dengan sendirinya. Dan hadir melalui pengalaman yg dilalui. Apa apa pun, didikan mak abah adalah amat-amat penting :) Thanks to Allah SWT and mak abah

Ok, mari kita sambung study! To all my friends, all the best utk final exam~ Kepada mereka yg final year, semoga berjaya dalam alam kehidupan yg seterusnya, iaitu alam selepas universiti ^^

***Tiada daya upaya melainkan hanya kepada Allah SWT***

16 April 2011

12 Jamadilawal 1432 H

No comments: