Dimulakan dengan Bismillah

Dimulakan dengan Bismillah

Thursday, April 21, 2011

~Bussiness oh bussiness~

Tajuk entri kita pada kali ini adalah tentang perniagaan :) a.k.a bussiness

Kenapakah sejak akhir-akhir ini saya berminat utk berniaga? Mungkin juga kerana sumber kewangan yg semakin terhad menyebabkan kita kena mencari peluang & ruang utk melakukan perniagaan...Walaupun saya bukanlah orang yg hebat atau 'arif dalam bidang perniagaan, tetapi dalam tempoh tidak sampai satu semester saya sudah pun menjalankan beberapa perniagaan secara kecil-kecilan...

Perniagaan yg dijalankan adalah dadih... dadih sedap berkrim disukai ramai :) Saya hanya menjual dadih di asrama perempuan sahaja, pada asalnya hanya blok saya sahaja, sekarang sudah mampu berkembang bussiness dadih... dari 1 hari membuat 20-25 bekas, sekarang saya sudah membuat utk 3 asrama perempuan yg berlainan, dan bilangan dadih yg perlu dilakukan adalah 50-60 bekas sehari. 


Ada yg tertanya-tanya, apakah "rahsia resepi" dadih saya? mungkin dadih saya adalah seperti dadih lain, tetapi saya mempunyai satu rahsia kandungan dadih yg tidak terdapat dalam mana-mana arahan cara membuat dadih... sebab itu kita boleh namakan "secret resipe" ;) Terima kasih kpd sifu yg mengajar saya. Dulu saya hanya mengambil komisen dari kakak itu, namun setelah dia memberitahu saya rahsia resepi beliau, maka saya pun buat sendiri~ Rahsia yg paling penting dalam pembuatan dadih adalah membaca do'a penawar atau penyembuh yg diajar oleh Ustazah Siti Nur Bahiyah "Bismillahi syafii.. Dengan nama Allah Yang Maha Menyembuhkan"... InsyaAllah, dadih yg di makan atau masakan apa-apa sahaja, boleh menjadi penawar diri~ 

Apa yg menarik tentang dadih ini adalah... dulu saya membuat perniagaan dadih bagi pelbagai penajaan dari Minggu Penghayatan Islam, discussion group, sehinggalah yg terbaru adalah Kelas Peradaban Nabawi. Walaupun sekarang dadih ini saya jual utk salah satu cara menambah pendapatan bagi bakal membina "baitul muslim", Kelas Peradaban Nabawi tidak akan dilupakan juga memandangkan diri ini memegang Unit Ekonomi KPN... 

Dan sekarang saya sedang bercadang utk meluaskan perniagaan secret dadih ini utk bakal kooperasi siswa USMKK yg dijangka dibuka sekitar bulan Mei atau Jun 2011... :)

Saya ada berkira-kira utk berbincang dengan cafe asrama utk meletakkan dadih seminggu sekali memandangkan musim peperiksaan dan saya tidak mampu utk membuat dadih ini setiap hari... InsyaAllah sekiranya diberi ruang & peluang, nantikan secret dadih di cafe Nurani :)

Tiada jalan mudah dalam perniagaan. Rasullullah SAW ditanya mengenai usaha yg paling baik sebagai sumber pendapatan dan rezeki. 
Baginda menjawab : Pekerjaan yang paling baik dan hasil usahanya sendiri dan setiap perniagaan yang baik serta halal. (Riwayat Bazzar dan Sohehahu al-Hakim)


21 April 2011

17 Jamadilawal 1432 H

No comments: