Dimulakan dengan Bismillah

Dimulakan dengan Bismillah

Sunday, February 7, 2010

Lemah VS Kuat... (^_~)

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang
Selawat dan Salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W, sahabat-sahabat, ahli keluarga, para anbiya dan da'ie yg terlebih dahulu meninggalkan kita...

"Mukmin yang KUAT itu lebih baik dan lebih dicintai Allah daripada mukmin yang LEMAH."
(Hadith Riwayat Muslim)

Terkilan dan kecewa bila 3 kali usrah yg ingin diadakan pada minggu lalu, akhirnya tidak kesampaian. Saya telah meletakkan kesalahan itu bukan pada diri saya, tetapi sebenarnya kesalahan itu tetap datangnya dari diri saya sendiri. Kenapa perlu saya berputus asa dan terus meminta pengganti utk membantu saya memegang adik-adik usrah 1st year itu? Tidak sayangkah saya pada usrah....

Jawapan seorang sahabat ini benar-benar menyentuh hati saya... seharusnya saya tetap sayangkan adik-adik usrah saya walaupun kekangan masa saya sgt-sgt menghimpit diri saya... kenapa emosi saya kurang stabil kini??? abah pergi luar negara semalam tetapi saya tidak mengucapkan apa-apa??? malahan saya tidak bertanya khabar???

Menjadi seorang pimpinan pelajar memerlukan sebuah pengorbanan yg sgt besar, memerlukan time management yg sistematik, memerlukan komitmen yg begitu tinggi, paling penting sekali

MEMERLUKAN HUBUNGAN YG SANGAT RAPAT DENGAN ALLAH SWT

Kenapa ujian demi ujian datang menimpa ke atas hambaNYA??? makin ingin dicari kasih sayang Allah, makin akan diuji. itulah janjinya. janjinya sentiasa benar.

Apakah manusia dikatakan bahwa mereka akan dibiarkan hanya dengan mengatakan "Kami telah beriman" dan mereka tidak diuji?

Dan sungguh, Kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka Allah pasti mengetahui orang-orang yg benar dan pasti mengetahui org-org yg dusta.

(Al 'Ankabut 29; 1-3)

Yang pasti, syurga itu bukan mudah utk dimiliki. Kita memerlukan sesuatu kekuatan, satu evidence yg benar-benar membuktikan bahawa kita layak utk menerima ganjaran teristimewa dari Allah SWT, yakni syurga. Maka kita kena sentiasa bermuhasabah dan sentiasa beribadah kepada yang MAHA ESA. Sentiasalah mengadu padaNYA. Sesungguhnya ALLAH MAHA MENGETAHUI segala isi hati samada kita nyatakan atau kita sembunyikan.

Ya Allah, Selamatkan lah perjalanan abahku dan biarkanlah abahku kembali bersama kami dengan selamatnya...

Baru-baru ini dikejutkan dengan khabar berita, sahabatku Irah yg kematian ayahnya secara mengejut pada minggu yg lalu. Takziah Irah. Tak sempat lagi utk saya ucapkan directly padanya. Menangis dibuatnya apabila tahu khabar berita ini, bukan apa, membayangkan andai nikmat Allah yang agung ini ditarik kembali, sangat-sangat tidak bersedia lagi...

Namun, ingatlah Irah, bahawa Allah menguji kamu dengan tahap kemampuanmu. Dan itu adalah yang terbaik buatmu. Sentiasa lah berdo'a semoga ayah kamu dimasukkan dalam golongan-golongan yg beriman dan dimasukkan ke dalam syurga jannati. Yakinlah Irah, do'a anak yg soleh/solehah pasti dimakbulkan Allah SWT dan tersenyumlah ayah kamu seandainya kamu mendo'akan arwah. Pasti arwah sangat-sangat menunggu do'a-do'a dari anak-anaknya.

ALLAH SWT SANGAT SAYANGKAN HAMBA-HAMBANYA. SENTIASA BUAT APA YANG ALLAH SURUH DAN CEGAH SEGALA KEMUNGKARAN ALLAH SWT...

Coretan di tgh pagi,

Cahaya Penawarku
3.00 am
22 Safar 1431 H



No comments: