Dimulakan dengan Bismillah

Dimulakan dengan Bismillah

Saturday, February 27, 2010

Destinasi Terakhir

Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang
Selawat dan salam ke atas junjungan besar Rasulullah SAW, ahli keluarga baginda, sahabat-sahabat baginda, para-para anbiya', tabi' tabi'ien dan para dai'e yg sedang memperjuangkan Islam hingga kini dan selama-lamanya...

Kupasan Buku "Ingatlah Tempatmu di Akhirat"
Bab 1 : Bahtera Penyelamat di Lautan Nikmat

3. "dan hendaklah kamu meminta ampun kepada Tuhanmu dan bertaubat kepada-Nya. (Jika kamu mengerjakan yang demikian), niscaya Dia akan memberi kenikmatan yang baik (terus menerus) kepadamu sampai kepada waktu yang telah ditentukan dan Dia akan memberikan kepada tiap-tiap orang yang mempunyai keutamaan (balasan) keutamaannya. Jika kamu berpaling, maka sesungguhnya aku takut kamu akan ditimpa siksa hari kiamat" (surah Hud : ayat 3)

Hari yg dijanjikan pasti tiba apabila sampai masanya, yakni Hari Akhirat. Hari Perbicaraan. Hari ditentukan destinasi setiap makhluk sama ada ke syurga ataupun ke neraka. Berseronoklah sebanyak mana yg diinginkan, kumpullah kekayaan dan kejayaan duniawi yg diharapkan. Namun, ingat! Masing-masing akan tetap berhadapan dengan Allah SWT di Padang Mahsyar kelak. Tiada pengecualian bagi sesiapapun tanpa mengira pangkat mahupun gelaran ketika di dunia ini. Tiada lagi melihat sijil akademik, degree, master phD dan sebagainya.

7. Demikianlah Kami wahyukan kepadamu Al Quran dalam bahasa Arab, supaya kamu memberi peringatan kepada ummul Qura (penduduk Mekah) dan penduduk (negeri-negeri) sekelilingnya[1339] serta memberi peringatan (pula) tentang hari berkumpul (kiamat) yang tidak ada keraguan padanya. Segolongan masuk surga, dan segolongan masuk Jahannam. (surah as-Syuraa: ayat 7)

Analogi hari kiamat mudah diungkapkan dan dihuraikan bagi mereka yang adanya keyakinan terhadapnya iaitu "Mudah menyakini adanya kehidupan selepas kematian, sama mudahnya dengan menyakini adanya hari esok setelah hari ini, adanya nanti setelah sekarang, adanya memetik setelah menanam"

"Kalau aku mati, mesti aku masuk syurga.Kerana apa?Masakan Tuhan yg memberikan kepadaku harta yg banyak, kekayaan yg bertimbun-timbun didunia, kejayaan demi kejayaan di dunia akhirnya akan menghumban aku dalam neraka."Tidak munasabah! Apakah Allah SWT mengurniakan harta yg byk kpd seseorang menandakan bahawa Dia begitu dirahmatiNYA?Jika begitu, bagaimana pula dengan nasib hamba Allah yg miskin hina, yg tidak berharta dan juga tidak mampu bermewah-mewah?Apakah itu tandanya Allah SWT tidak 'sayang' kepada mereka?

17. "Dan kamu akan melihat matahari ketika terbit, condong dari gua mereka ke sebelah kanan, dan bila matahari terbenam menjauhi mereka ke sebelah kiri sedang mereka berada dalam tempat yang luas dalam gua itu. Itu adalah sebagian dari tanda-tanda (kebesaran) Allah. Barangsiapa yang diberi petunjuk oleh Allah, maka dialah yang mendapat petunjuk; dan barangsiapa yang disesatkan-Nya, maka kamu tidak akan mendapatkan seorang pemimpinpun yang dapat memberi petunjuk kepadanya."(surah Al-Kahfi : Ayat 17)

32. Dan berikanlah kepada mereka[880] sebuah perumpamaan dua orang laki-laki[881], Kami jadikan bagi seorang di antara keduanya (yang kafir) dua buah kebun anggur dan kami kelilingi kedua kebun itu dengan pohon-pohon korma dan di antara kedua kebun itu Kami buatkan ladang. (surah Al-Kahfi:ayat 32)


33. Kedua buah kebun itu menghasilkan buahnya, dan kebun itu tiada kurang buahnya sedikitpun, dan Kami alirkan sungai di celah-celah kedua kebun itu,(surah Al-Kahfi: ayat 33)

34. dan dia mempunyai kekayaan besar, maka ia berkata kepada kawannya (yang mukmin) ketika bercakap-cakap dengan dia: "Hartaku lebih banyak dari pada hartamu dan pengikut-pengikutku lebih kuat"(surah Al-Kahfi:ayat 34)

35. Dan dia memasuki kebunnya sedang dia zalim terhadap dirinya sendiri[882]; ia berkata: "Aku kira kebun ini tidak akan binasa selama-lamanya, (surah Al-Kahfi:ayat 35)

36. dan aku tidak mengira hari kiamat itu akan datang, dan jika sekiranya aku kembalikan kepada Tuhanku, pasti aku akan mendapat tempat kembali yang lebih baik dari pada kebun-kebun itu."(surah Al-Kahfi:ayat 36)

37. Kawannya (yang mukmin) berkata kepadanya - sedang dia bercakap-cakap dengannya: "Apakah kamu kafir kepada (Tuhan) yang menciptakan kamu dari tanah, kemudian dari setetes air mani, lalu Dia menjadikan kamu seorang laki-laki yang sempurna? (surah Al-Kahfi:ayat 37)

38. Tetapi aku (percaya bahwa): Dialah Allah, Tuhanku, dan aku tidak mempersekutukan seorangpun dengan Tuhanku. (surah Al-Kahfi:ayat 38)

39. Dan mengapa kamu tidak mengatakan waktu kamu memasuki kebunmu "maasyaallaah, laa quwwata illaa billaah (sungguh atas kehendak Allah semua ini terwujud, tiada kekuatan kecuali dengan pertolongan Allah). Sekiranya kamu anggap aku lebih sedikit darimu dalam hal harta dan keturunan, (surah Al-Kahfi:ayat 39)

40. maka mudah-mudahan Tuhanku, akan memberi kepadaku (kebun) yang lebih baik dari pada kebunmu (ini); dan mudah-mudahan Dia mengirimkan ketentuan (petir) dari langit kepada kebunmu; hingga (kebun itu) menjadi tanah yang licin; (surah Al-Kahfi:ayat 40)

41. atau airnya menjadi surut ke dalam tanah, maka sekali-kali kamu tidak dapat menemukannya lagi." (surah Al-Kahfi:ayat 41)

42. Dan harta kekayaannya dibinasakan; lalu ia membulak-balikkan kedua tangannya (tanda menyesal) terhadap apa yang ia telah belanjakan untuk itu, sedang pohon anggur itu roboh bersama para-paranya dan dia berkata: "Aduhai kiranya dulu aku tidak mempersekutukan seorangpun dengan Tuhanku." (surah Al-Kahfi:ayat 42)

43. Dan tidak ada bagi dia segolonganpun yang akan menolongnya selain Allah; dan sekali-kali ia tidak dapat membela dirinya. (surah Al-Kahfi:ayat 43)

44. Di sana pertolongan itu hanya dari Allah Yang Hak. Dia adalah sebaik-baik Pemberi pahala dan sebaik-baik Pemberi balasan. (surah Al-Kahfi:ayat 44)

Keilmuan disokong dengan keimanan. Keimanan akan memimpin manusia menerajui hidupnya. Keimanan akan menjadikan hambaNYA patuh, taat dan dan saksama dalam setiap tindakan. Ayat di atas memberikan inspirasi yang baik kepada manusia. Ujian mendatangi hambaNYA yg susah atau senang, beriman atau kufur, bersyukur atau takbur. Perbezaan yg ketara dapat dilihat antara si bijak yg mukmin dan si sombong yg kufur. Sifat sombong dapat menjerumuskan insan ke tahap kufur. Manakala si bijak mudah didampingi hidayah.

Si bijak tidak akan menolak kerja-kerja jemaah, kerja-kerja agama, tanggungjawab-tanggungjawab yg diamanahkan oleh Allah SWT melalui platform pimpinan... Si bijak tidak akan menolak Islam... Si bijak akan menghayati sirah-sirah Rasullulah SAW, memahami ertinya kenapa perlu saya memikul amanah dan tanggungjawab... kenapa perlunya saya mengikuti jemaah kerana jemaah itu wajib... Si bijak tidak akan terburu-buru melakukan keputusan, Si bijak akan berbincang seandainya ada masalah yg dihadapi... Si bijak tidak akan membuatkan sahabat-sahabatnya bersedih... Si bijak akan sentiasa mengutamakan orang lain daripada dirinya sendiri... Si bijak sentiasa teguh keyakinan kepada Allah SWT...

Peringatan buat diri yg banyak kelemahan ini, yg banyak diselubungi dosa-dosa, yg tidak dapat berbuat apa-apa tika sahabat-sahabatnya susah, yg mampu hanya menjadikan dirinya kuat agar sahabat-sahabatnya juga turut kuat... Ya Allah, ampunkan dosa-dosa kami Ya Allah... permudahkanlah urusan kami Ya Allah...


-Coretan Cahaya Penawarku-
9.54 am.
13 Rabi'ulawal 1431H

No comments: